cancer cells

Επιστήμονες στις ΗΠΑ κατάφεραν για πρώτη φορά να μετατρέψουν καρκινικά κύτταρα του παγκρέατος, ξανά σε φυσιολογικά, ανοίγοντας τον δρόμο για νέες άκρως ελπιδοφόρες θεραπείες για τον καρκίνο του παγκρέατος.

Συγκεκριμένα, ερευνητές του Ιατρικού Ερευνητικού Ινστιτούτου Sanford-Burnham της Καλιφόρνια, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Pancreas, έδειξαν με πειράματα σε ποντίκια ότι είναι δυνατό να επαναπρογραμματιστούν γενετικά τα παγκρεατικά καρκινικά κύτταρα, έτσι ώστε να επανέλθουν στην προηγούμενη υγιή κατάστασή τους.

Αυτό κατέστη εφικτό με την εισαγωγή στα καρκινικά κύτταρα της πρωτεϊνης Ε47, η οποία ελέγχει τα γονίδια που εμπλέκονται στην ανάπτυξη και στην εξειδίκευση των κυττάρων. Χάρη στην πρωτεΐνη, η καρκινική μετάλλαξη των κυττάρων «φρεναρίστηκε» και τα κύτταρα διαφοροποιήθηκαν και πάλι στην προηγούμενη κατάστασή τους.

«Για πρώτη φορά δείξαμε ότι η υπερ-έκφραση ενός μόνο γονιδίου μπορεί να μειώσει τη δυνατότητα καρκινογένεσης των κυττάρων του παγκρεατικού αδενοκαρκινώματος και να τα επαναπρογραμματίσει, ώστε να επιστρέψουν στην αρχική φυσιολογική κατάστασή τους», δήλωσε η επικεφαλής της μελέτης, Ίτκιν-Ανσάρι.

Σήμερα, το παγκρεατικό αδενοκαρκίνωμα αντιμετωπίζεται με κυτταροτοξική χημειοθεραπεία, όμως η μέση επιβίωση του ασθενούς μετά τη διάγνωση είναι μόνο έξι μήνες. Το επόμενο βήμα θα είναι να γίνουν κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους και να ανακαλυφθούν φάρμακα που θα ενισχύουν την «έκφραση» της πρωτεΐνης Ε47 στον οργανισμό του καρκινοπαθούς.