cancer cells

Ο καρκίνος είναι κατά κόρον αποτέλεσμα περιβαλλοντικών παραγόντων και λιγότερο θέμα κακής τύχης και «κακών» γονιδίων, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature.

Συγκεκριμένα, η νέα μελέτη, όπως αναφέρει το BBC, εκτιμά πως μόνο το 10% έως 30% των περιστατικών καρκίνου μπορούν να αποδοθούν σε «κακά» γονίδια ή σε άλλες φυσικές λειτουργίες του σώματος (π.χ. αυξημένες κυτταρικές μεταλλάξεις λόγω γήρανσης).

Αντίθετα, οι «ένοχοι» θα πρέπει πρωτίστως -σε ποσοστό 70% έως 90%- να αναζητηθούν στο περιβάλλον (τοξικά χημικά, ακτινοβολίες, τρόπος ζωής κ.α.). Δηλαδή σε παράγοντες που θα μπορούσαν να αποφευχθούν αν τα άτομα και οι κοινωνίες έκαναν διαφορετικές επιλογές.

Ειδικότερα, ερευνητές του Πανεπιστημίου Stony Brook της Νέας Υόρκης, ανέφεραν ότι οι άνθρωποι που μεταναστεύουν από περιοχές με χαμηλό κίνδυνο καρκίνου σε περιοχές με υψηλό κίνδυνο, εκδηλώνουν πλέον πολύ συχνότερα τη νόσο στο νέο περιβάλλον τους. Διαπίστωσαν επίσης ότι σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις καρκίνου, χρειάζεται κάποια έκθεση σε παράγοντα περιβαλλοντικού κινδύνου για να «πυροδοτηθεί» η ασθένεια.

Όπως σημειώνουν «ο καρκίνος προκαλείται, όταν αρχίζει η ανεξέλεγκτη ανάπτυξη των κυττάρων, κάτι που μπορεί να «πυροδοτηθεί» από ποικίλες ενδογενείς αιτίες και εξωγενείς».

Αυτός είναι και ο λόγος που η συζήτηση περί του ειδικού βάρους κάθε παράγοντα πρόκλησης της νόσου προκαλεί έντονες συζητήσεις και «διαξιφισμούς» στην επιστημονική κοινότητα.